Reisverslag Oeganda

Deel dit artikel

Oeganda, de parel van Afrika

Introductie

De Republiek Oeganda maakt geografisch deel uit van Oost-Afrika en heeft als buurlanden Zuid-Soedan, Kenia, Tanzania, Rwanda en de Democratische Republiek Congo.

Het land heeft geen kust maar bevindt zicht in het zogenaamd Grote Meren-gebied en wordt omringd door het Victoriameer, het Edwardmeer en het Albertmeer.

Het landschap bestaat hoofdzakelijk uit plateaus maar aan de grenzen in het oosten en het zuidwesten zijn ook gebergten te vinden.

Het hoogste punt is de top van Mount Stanley (5.109m), gelegen op de grens met de Democratische Republiek Congo.

In bijna heel het land heerst een tropisch klimaat maar het uiterste noordoosten wordt gekenmerkt door het steppeklimaat.

Dag 1: zaterdag 18/05/2019

Op 18 mei vloog ik met SN Brussels Airlines, in economy class, met tussenstop in Kigali, naar Entebbe.

Omdat de vlucht om 22h10 landde, genoten we onze eerste nacht op Oegandese bodem dichtbij de luchthaven in het Two Friends Beach hotel, vlak aan het Victoriameer.

Dag 2: zondag 19/05/2019

Na het ontbijt  trokken we op pad naar de regio van de kratermeren.

Onderweg genoot ik van de heuvelachtige omgeving en prachtige uitzichten.

Tijdens onze stops leerde ik de locals beter kennen terwijl we eventjes door hun dorpen wandelden.

De Oegandezen zijn heel vriendelijk en nemen je dan ook graag mee op sleeptouw.

’s Avonds installeerden we ons in Papaya Lake Lodge.

De lodge ligt in een schilderachtige streek met een twintigtal uitgedoofde kraters en  vlakbij liggen de met sneeuw bedekte Rwenzori Mountains: ze geven leven aan de valleien met ontelbare vanille-, bananen-, koffie- en theeplantages.

De lodge creëert een unieke sfeer met een mengeling van Afrikaanse en eco-luxury stijl.

Je verblijft er in een van de negen ruime cottages, gelegen op de rand van een uitgedoofde krater met zicht op het Lyantonde Lake. Elke cottage beschikt over een privé badkamer met douche en een veranda/patio met zetels.

Een lichte fusion keuken met fruit en groenten uit eigen tuin wordt er geserveerd.

Dag 3: Maandag 20/05/2019

Onze dag begint vroeg met een bezoek aan het woud van Kibale waar één van de grootste primaten (Chimpansees) populaties van Oost-Afrika wonen. Er leven er nog zo’n 120 in het regenwoud.

Het begeleid bezoek begint steeds met achtergrond informatie over het Nationaal Park en tips and tricks alvorens we, onder deskundige begeleiding van een ranger, op zoek gaan naar de chimpasees.

De chimpansee is een dagdier. Hij is voornamelijk vroeg in de ochtend en in de namiddag actief, op het heetst van de dag rust hij.

Hij brengt veel tijd op de grond door, maar klimt ook regelmatig in bomen om voedsel te zoeken en te slapen. In de boom slaapt hij in een zelfgemaakt slaapnest van bladeren en takken, dat hij aan het einde van de avond bouwt.

Hij loopt meestal op handen en voeten, en gebruikt de voetzolen en de knokkels van de handen om zich voort te bewegen. Hij kan ook op de achterpoten lopen, maar doet dit enkel over korte afstanden. Lopen op twee poten gebeurt meestal als de voorpoten al ergens anders voor worden gebruikt, bijvoorbeeld het dragen van voedsel of voorwerpen. Met zijn krachtige armen kan hij in een boom van tak naar tak slingeren.

Ze eten vooral fruit, aangevuld met bladeren, noten, schors en stengels, maar ook dierlijk materiaal als insecten en vogeleieren.

Volwassen mannetjes jagen zelfs soms in groepen op kleine dieren, waaronder kleinere apen (voornamelijk rode franjeapen en jonge bavianen), jonge antilopen, zwijnen en vogels.

De chimpansee gebruikt en maakt primitieve gereedschappen als stokjes en twijgjes om insectenlarven, mieren en termieten te vangen uit holen en termietennesten en stenen om noten open te breken, of gekauwde blaadjes die als spons gebruikt worden om water op te zuigen.

Chimpansees leven in het bos in kleine, losse groepen met een variërende samenstelling, gewoonlijk bestaande uit zes tot tien apen

De groep heeft een groot territorium, dat door beide geslachten wordt verdedigd. Vooral mannetjes zijn zeer agressief tegenover vreemden en doden soms (systematisch) chimpansees uit naburige groepen.

De mannetjes vechten vaak onderling machtskwesties uit, hetgeen gepaard gaat met veel gegil en machogedrag.

Eens de chimpansees gespot blijf je ongeveer een uur in hun omgeving om de dieren grondig gade te slaan maar ik kon wel uren blijven kijken naar de nauwste, nog levende verwant van de mens.

Na deze drukke dag checkten we in in  Katara Lodge.

De lodge heeft een mooi uitzicht over de savanne van Queen Elizabeth National Park, Lake Edward en de Virunga en Rwenzori Bergen op de achtergrond.

Katara Lodge beschikt over 7 standaard- en 1 familie cottages. De cottages zijn luxueuze, rietgedekte chalets die allen op een uitgestrekte heuvelrug liggen en uitkijken over de wilde dieren van het park. Elke cottage is met de hand afgewerkt door mensen uit de lokale community.

Dag 4: dinsdag 21/05/2019

Na het ontbijt zetten we onze weg voort richting het befaamde Queen Elisabeth NP.

Het Nationaal park Queen Elizabeth is het bekendste (voor toeristen) nationale park van Oeganda. Het ligt in het westen van het land aan het Edwardmeer, het Kazingakanaal en het Georgemeer. Het park is vernoemd naar koningin Elisabeth II en is in 1954 gesticht.

Het park is beroemd geworden door de grote variatie aan wilde dieren ondanks dat er veel dieren vermoord zijn tijdens de oorlog tussen Oeganda en Tanzania. Er leven meer dan 90 zoogdiersoorten en meer dan 500 verschillende vogels.

Na de rit door het NP deden we een boottocht op het Kazinga Kanaal.

Dit kanaal  is de natuurlijke verbinding tussen Lake Edward en Lake George aan de voet van de Rwenzori Mountains. Het kanaal, met een lengte van 32 kilometer, vormt het leefgebied van een van de hoogste concentraties nijlpaarden, ijsvogels, waterbokken, olifanten en talrijke nijlkrokodillen.

Na onze safari’s checkten we in in Enjojo Lodge waar we aangenaam verrast werden door een optreden van de kindjes van de lokale scholen.

Ze brachten op hun manier, al zingend en dansend, hun geschiedenis en het verhaal van de gorilla’s. Hun enthousiasme werkte aanstekelijk en onze groep ging al dansend de avond in.

De Enjojo Lodge is gelegen op 40 hectare te midden van acaciabos, weelderige vegetatie met palmbomen en verspreid grasland.

Er zijn veel vogelsoorten en regelmatig worden kuddes olifanten, buffels en antilopen gespot op het land. Velvet-apen, bavianen en zwart-witte colobus zijn er al goed ingeburgerd.

De lodge biedt comfortabele accommodatie voor alle budgetten.

In het hoofdgebouw van de lodge zijn er 3 huisjes met rieten daken en een safarithuis, waardoor in totaal 16 gasten kunnen verblijven, wat bijdraagt aan een rustig en intiem toevluchtsoord. De huisjes zijn onderling verbonden met een verhoogde houten loopbrug en elke kamer heeft een eigen badkamer en een buitendouche met warm en koud water. Op de grote veranda's kunnen gasten ontspannen en kijken uit op de omliggende bush en savanne.

Enjojo Safari House kan worden geboekt door families of privégroepen van maximaal 7 personen en heeft een eigen kleine buitenkeuken.

Dag 5: woensdag 22/05/2019

Na het vroege ontbijt trokken we naar  de Ishasha-sector.

Deze sector maakt deel uit van het Queen Elizabeth NP en ligt 100km ten zuiden van Mweya. Ishasha is vooral bekend vanwege de boom klimmende leeuwen die soms te zien zijn in de takken van de grote vijgenbomen in het gebied.

Dit is een unicum want van nature zijn leeuwen geen goeie klimmers!

Wij hadden geluk: de leeuw en 3 welpen hadden net hun buik vol en verrasten ons op mooie taferelen door samen in de boom te klimmen.

Na deze safari vervolgden we de rit richting het zuidwesten, naar het ondoordringbare tropische woud van Bwindi.

Onze avondmaal en overnachting hadden we in Mahogany Springs Lodge.

Deze lodge is prima gelegen aan de rand van het dorp en niet ver van de gate dat toegang heeft tot Bwindi Forest NP.

De uitzichten en service van het personeel maken van dit verblijf iets unieks!

Dag 6: donderdag 23/05/2019

D-day voor onze groep.

Of beter gezegd: G-day want vandaag staat onze Gorilla trekking op het programma.

Het Bwindi Impenetrable NP werd als woud geklasseerd als Unesco-natuurerfgoed.

Het woud biedt een grote diversiteit aan planten-, vogel- en diersoorten maar is vooral ook beschermd vanwege zijn ecosysteem.

De aanwezigheid van gorilla’s is natuurlijk een andere reden waarom dit park een bezoek meer dan waard is.

Onze dag begint met een belangrijke briefing omtrent de gedragscode in het park, rekening houdend met de leefwereld van de gorilla’s.

Er leven ongeveer 290 gorilla’s in het park en na de briefing gingen we op zoek naar deze wondermooie mensapen. Er worden slechts 4 groepen van max 7 personen per dag toegelaten om deze prachtdieren niet onder druk te zetten.

Het is ook steeds moeilijk vooraf in te schatten hoeveel uren er zal moeten gewandeld worden voordat er een contact is. Dit kan variëren van 4 uur tot 8 uur.

De observatie van de familie wordt sowieso beperk tot maximum 1 uur.

Elke groep wordt een familie toegekend die verspreid over het park verblijven.

En dan was het zover!

Na een gestage klim naar het basisdorp (1500 meter hoog)  werd er contact opgenomen met de rangers die ons dichterbij en door het ‘ondoordringbare’ regenwoud naar onze  familie leidde.

Wij hadden het geluk om een achttal gorilla’s te ontmoeten en om tevens de jongste telg van het Bwindi NP te mogen bewonderen: een 3 maanden oude gorilla in het gezelschap van zijn mama zorgden voor onze eerste wow-ervaring.

Terwijl we het moeder-kind tafereel aan het bewonderen waren, werden we door de rangers op de hoogte gebracht van de komst van het hoofd van de familie.

Ongelooflijk maar waar!

Onze jonge zilverrug – zo’n 180kg zwaar - kwam de berg af en installeerde zich zowaar op 1 meter van een reisgenote.

Hoe nietig voel je je dan niet bij het bewonderen van één van de meest bedreigde diersoorten ter wereld..

Het leefgebied van de gorilla's wordt door de houtkap steeds kleiner waardoor het aantal inkrimpt. Ook ziektes, stropers en oorlogen hebben een slechte invloed op het leven van deze mooie beesten.

We verbleven zolang mogelijk in de nabijheid van deze groep, volgden hen tijdens hun zoektocht naar lekker mals groen en namen met tranen in de ogen maar met een ongelooflijke ervaring rijker afscheid van deze prachtdieren.

Na de trektocht trokken we met duizend en één verhalen terug naar de lodge waar we nagenoten van dit onvergetelijk moment.

Dag 7: vrijdag 24/05/2019

Na het ontbijt namen we afscheid van deze mooie streek en trekken we naar Lake Mburo NP langs een mooie panoramische route door het koninkrijk Ankolé.

Een cruise op het meer Lake Mbura was een ideale manier om de nijlpaarden te ontmoeten.

Na de cruise trokken we dieper het nationaal park in.

Het Lake Mburo National Park wordt ook wel de zebrahoofdstad van Oeganda genoemd.

In dit Afrikaanse park wonen ongeveer 7.000 zebra's, terwijl ze in de rest van Oeganda niet voorkomen.

Met 260 vierkante kilometer is Mburo het kleinste wildpark in Oeganda waar je zebra's, hyena's, wrattenzwijnen, buffels en verschillende soorten aapjes kan tegenkomen.

We deden 3 game drives (safari) in dit park: één op weg naar de lodge, één nachtelijke en één ochtendlijke wandelsafari.

Overdag werden we verrast door hordes giraffes, impala’s, zebra’s en wrattenzwijnen.
Ook een paar olifanten kwamen op ons pad.

De nachtelijke safari is zo totaal anders.
Hier zie je de groepen samen komen om sterker te zijn en hen zo goed mogelijk te beschermen tegen hun grootste rivalen.

Net toen we beslisten om terug te keren, hadden we het geluk op onze hand want de luipaard kwam tevoorschijn.

Het bleek een jong te zijn die de knepen van het jagen nog moest leren.

We zagen hoe hij al sluipend zijn prooi, een jonge impala, probeerde te benaderen.

De impala kwam er met de schrik vanaf en wij waren nog maar eens een ervaring rijker!

Dag 8: zaterdag 25/05/2019

Het Mburo park is één van de weinige wildparken in Oeganda waar het mogelijk is om een wandelsafari te ondernemen. Voor dag en dauw stonden we op om te beginnen aan de natuurwandeling. Een gids gaat met je mee en draagt voor de zekerheid een groot jachtgeweer bij zich.

Daar kregen we uitleg over de sporen die te zien waren op de grond en het ontstaan van de beplanting op de termietenheuvels.

Na de safari genoten we van ons laatste ontbijt op Oegandese bodem.

De route bracht ons over de Evenaar – waar we natuurlijke een fotostop hielden – naar de luchthaven van Entebbe.

Om 23h20 vertrok de SN vlucht richting Brussel om er op zondagochtend om 6h te landen.

Patricia helpt je graag verder

Heb je een vraag? Bel ons gerust even op of stuur ons een mailtje. Dan maken wij zo snel mogelijk werk van jouw aanvraag.