Fly & Drive Nova Scotia & Newfoundland

Deel dit artikel

Dag 1: Brussel – Montreal – Halifax

We vliegen met Air Canada via Montreal naar Halifax. De vluchten verlopen vlot en aan boord is de service in orde, de hostessen komen regelmatig langs met wat te drinken en zijn erg vriendelijk.

Aangekomen op de luchthaven van Halifax, halen we onze huurwagen op, we zijn zeker dat het weer een trouwe reisgenoot voor de komende weken wordt.

Op deze rustige zaterdagnamiddag rijden we op ons gemakje naar het hotel dat in het centrum van de stad gelegen is.

Na het inchecken maken we nog een kleine wandeling door het park en gaan dan richting het hotel om te gaan slapen en morgen fit aan de dag te kunnen beginnen.

Dag 2: Halifax

Na een ontbijt genomen te hebben in het hotel, vertrekken we richting Peggy’s Cove. Dit plaatsje is voornamelijk gekend voor z’n vuurtoren en dat is eigenlijk ook een beetje alles wat het te bieden heeft, op wat souvenirshopjes na.
 Vervolgens rijden we door naar   Lunenburg, onderweg genieten we van de mooie natuur, maar in Lunenburg aangekomen blijkt het in dit kleine plaatsje zo druk te zijn dat we geen parkeerplek vinden, dus dan maar terug naar Halifax, want we willen de stad zelf ook nog bezoeken.

Terug aangekomen in Halifax wandelen we naar het eigenlijke centrum, en met momenten is het nogal een klim, want Halifax is heuvelachtig. De stad is aan het water gelegen en aan de waterfront is er een wandeldijk met een paar winkeltjes en restaurantjes.

Dag 3: Halifax – Baddeck

Vandaag vertrekken we vroeg in de ochtend om ten volle te genieten van de mooie rit naar Baddeck die op onze planning staat.

We nemen de “toeristische route” en rijden via Wolfville en Walton naar Baddeck. Onderweg maken we een stop aan een “farm market”, dit is een winkel met allerlei producten van boerderijen in de omgeving, waar ik plaatselijk gemaakte ahornsiroop koop.

Ons hotel in Baddeck blijkt idyllisch gelegen aan het Bras d’Or meer, dus ’s avonds beslissen we te eten in het hotelrestaurant wat zicht op het meer heeft.

Dag 4: Baddeck

Deze dag staat helemaal in het teken van het Cape Breton Highlands National Park en de Cabot Trail. Dit is een route die doorheen het volledige park uitgewerkt is, langs de trail liggen verschillende wandelpaden van variërende moeilijkheidsgraden.

Wij beslissen de wandeling Benjie’s Lake te maken, deze is zeker de moeite, aan het einde van de wandeling word je beloond met een prachtig zicht over Benjie’s Lake, het enige wat je hier hoort is de natuur, in de verte horen we een specht maar voor de rest volledige stilte, zalig.

Tijdens een andere wandeling horen we precies het geluid als wanneer je een elastiek laat springen, volgens één van de infoborden zouden dit kikkers zijn die een maatje zoeken. Na wat kijken en zoeken bij een watertje, spotten we een kikker. Andere wandelaars die langslopen vragen wat we gespot hebben, en als ze de kikker ook zien, beginnen ze er ook foto’s van te nemen. Uiteindelijk staat er een hele groep de kikker te fotograferen … ik denk dat dit vandaag de meest gefotografeerde kikker van het park is.

Wanneer we de trail (298km) volledig afgereden hebben gaan we op ’t gemakje terug naar Baddeck.

Dag 5: Baddeck – Ingonish – North Sydney – Port aux Basques

In de voormiddag doen we nog een laatste kleine ritje en wandeling door het Cape Breton National Park, vooraleer we om 13.30 een geplande whale watching boottocht gaan doen.

Tijdens de boottocht spotten we een aantal Amerikaanse zeearenden, wat zeehondjes, een bruinvis en een dwergvinvis. Prachtig.

Na de boottocht is het tijd om afscheid te nemen van het mooie Cape Breton NP en door te rijden naar North Sydney waar we de nacht ferry naar Newfoundland zullen nemen.

We hebben op de ferry een kajuit bijgeboekt en zijn aangenaam verrast wanneer deze best wel ruim blijkt te zijn (2 eenpersoonsbedden, tv, toilet, wastafel en douche).

Dag 6: Port aux Basques – Twillingate

Vanochtend komen we vroeg aan in Port aux Basques (Newfoundland) en hebben we een rit van 625km voor de boeg naar Twillingate. Ook al is de natuur prachtig, de rit is op de duur wel eentonig. Voordeel is dan weer wel dat je heel weinig ander verkeer tegenkomt, onze eerste indruk is dan ook dat Newfoundland iets desolater en minder bewoond is dan Nova Scotia.

Dag 7: Twillingate – Gambo

Om 09u30 tekenen we present voor een boottocht naar de ijsbergen … bij aankomst aan de boot, krijgen we te horen dat het dit jaar een slecht ijsbergseizoen is en dat we enkel een klein restje van een ijsberg te zien zullen krijgen (de meest nabije grote ijsberg ligt op meer dan 5u varen en de aangeboden boottocht duurt maar 2u), maar dat ze hopen om wat wildlife te zien te krijgen.

Helaas zien we geen wildlife (op enkele meeuwen na) en het zichtbare restje van de ijsberg is ook niet impressionant te noemen, maar al bij al genieten we toch van de boottocht en zijn blij dat de weergoden ons wel goed gezind zijn, want de voorspelde regen begint pas te vallen wanneer we terug zijn.

Na de boottocht gaat onze reis verder richting Gambo, ook deze rit genieten we weer van de prachtige natuur.

Aangekomen bij ons hotel (een kleine Inn met 4 kamers) leek deze helemaal verlaten te zijn, dan maar gebeld naar het telefoonnummer op de voucher en de mevrouw die ik aan de lijn kreeg ging onmiddellijk komen.
Vijf minuutjes later was de sympathieke Vicky daar, we kregen een rondleiding en ze gaf ons ook wat uitleg over Gambo. Het stadje is 10km lang, langs de hoofdweg die door het stadje loopt liggen 3 restaurants, een kruidenierswinkel en een tankstation waar je ook terecht kunt voor alcohol (wordt niet verkocht in de kruidenierswinkel), voor de rest bestaat het stadje enkel uit woonhuizen.

Dag 8: Gambo – Terra Nova National Park – Gambo

Vandaag starten we de dag met een ontbijt dat met veel liefde door Rose, de collega van Vicky, gemaakt werd. Toen ik haar een complimentje gaf over de lekkere granola, kreeg ik meteen het recept.

Na het toch wel stevige ontbijt, zijn we klaar om op verkenning te gaan door het Terra Nova National Park.

De Transcanada Highway loopt dwars door dit park, blijf je op de highway hoef je geen parkentree te betalen, wil je van de faciliteiten van het park (vb picknickplaatsen) gebruik maken of een wandeling doen, moet je dit wel betalen.
We rijden er eerst eens door langs de highway en wanneer we een idee hebben van welke wandeling waar gesitueerd is ten opzichte van de highway, gaan we een parkentree halen.

We doen hier verschillende wandelingen, zoals de Campground Trail en de Sandy Pond Trail. We beginnen ook aan de Ochre Hill Trail, maar het begint zo hard te regenen dat we maar beslissen terug richting het hotel te gaan.

Dag 9: Gambo – Rocky Harbour

Na wederom een lekker ontbijt, nemen we afscheid van Vicky en Rose (die vandaag allebei werken) en gaan verder naar onze volgende halte, Rocky Harbour.

Dit plaatsje ligt pal in het Gros Morne National Park, dus we hebben er grote verwachtingen over, als het weer nu maar wil mee werken.

De hele weg lang worden de regenbuien afgewisseld door opklaringen, maar aangekomen in het Gros Morne National Park blijken de regen, mist en kou hier de bovenhand te hebben en kan de zon het echt niet halen.
 We zien af van ons oorspronkelijke plan om alvast een wandeling te doen en rijden recht naar het hotel waar we een rustmoment inlassen in de hoop dat het morgen wat beter weer wordt.

Dag 10: Rocky Harbour – Gros Morne National Park – Rocky Harbour

We staan hoopvol op, maar helaas, het is vandaag nog steeds aan het regenen en op de koop toe is het nog kouder dan gisteren (5°C). We beslissen dan maar het park per auto te verkennen en hopen dat het tegen de avond opklaart, want we hebben om 18u00 een excursie per quad (met chauffeur) geboekt. Hier en daar stoppen we eens voor een fotostop of een kleine wandeling, maar een lange wandeling zien we toch niet zitten.

In dit park is het ook zo dat als je op de hoofdweg of in de dorpjes blijft, je geen parkpass hoeft te kopen. Wil je gebruik maken van de parkfaciliteiten of de wandelpaden, moet je deze wel kopen.

Tegen 17u00 gaan we terug naar ons hotel zodat we ons nog wat kunnen opfrissen voor onze excursie, ondertussen lijkt het eindelijk gestopt te zijn met regenen.

De afspraak voor de excursie is aan het lokale tankstation en onze gids staat ons al op te wachten met z’n quad. Het blijkt dat we niet door het park zelf zullen gaan, maar er achterlangs, langs paadjes die enkel geschikt zijn voor quad’s en sneeuwscooters (in de winter). Deze tocht van 2u was echt de moeite, we hebben genoten van de mooie natuur en als kers op de taart hebben we nog een eland kunnen spotten. Op de terugweg zien we nog een mooie zonsondergang, het weer is eindelijk aan het opklaren.

Dag 11: Rocky Harbour – Port aux Basques – North Sydney

Vanavond nemen we de ferry terug naar Nova Scotia, maar eerst gaan we nog eens door het Gros Morne National Park vooraleer door te rijden naar Port aux Basques.

Ongeveer halverwege doen we een tussenstop aan het Barachois Pond Provincial Park, vanuit dit park vertrekt er één wandeltrail waarvan we dan ook een groot stuk doen, het doet toch deugd om eventjes de benen te strekken tijdens zo’n lange autorit.

’s Avonds is het terug de boot op richting Nova Scotia en opnieuw genieten we van het comfort van onze kajuit.

Dag 12: North Sydney – Guysborough

Vandaag staat een relatief korte rit op het programma (186km), we stoppen af en toe eens voor een foto en om een koffietje te drinken, maar we zijn uiteindelijk toch best wel vroeg bij ons hotel. Daar aangekomen blijkt er niemand aanwezig te zijn, dus dan eerst maar eens op verkenning van Guysborough. Dit blijkt een klein stadje te zijn met 2 kerken, een museum in een oude rechtbank dat ook meteen dienst doet als bezoekerscentrum, één supermarkt, één restaurant en één bakkerij waar je ook souvenirs kunt kopen en warme maaltijden kunt krijgen.
Na onze wandeling en bezoek aan het bezoekerscentrum/museum gaan we terug naar het hotel kijken en nu is er iemand aanwezig. Blijkbaar zijn we vanavond de enige gasten in het hotel, maar morgenochtend zal er iemand aanwezig zijn om ons ontbijt klaar te maken (de dame die ons incheckt, gaat na onze check in terug naar huis).

Dag 13: Guysborough – Halifax

Onze laatste volle dag in Canada is alweer aangebroken. Daar de geplande route ook weer eerder kort is, beslissen we om een kleine omweg langs de stad Antigonish te doen, waarna we de route richting Halifax aanvatten langs de Marine Drive.
 Onderweg maken we nog een tussenstop aan het Taylor Head Provincial Park om nog eventjes de benen te strekken.

Vooraleer naar ons hotel aan de luchthaven te gaan, gaan we nog in Downtown Halifax een hapje eten.

Dag 14: Halifax – Montreal – Brussel

Vandaag nemen we afscheid van Canada. We checken om 14u uit ons hotel en gaan de huurwagen terug afleveren vooraleer we de binnenlandse vlucht van Halifax naar Montreal nemen.
Bij aankomst in Montreal blijkt onze vlucht naar Brussel met 3uur vertraagd te zijn, maar geen probleem, we houden ons nog wat bezig met het snuffelen in de winkeltjes en mensenkijken. Eenmaal we dan toch kunnen beginnen boarden, gaat alles vlot en zijn we snel terug op weg naar Brussel en zit deze prachtige reis er al weer op…

Patricia helpt je graag verder

Selectair Reizen Lenaers

Heb je een vraag? Bel ons gerust even op of stuur ons een mailtje. Dan maken wij zo snel mogelijk werk van jouw aanvraag.